El mal comportament infantil s’està convertint en protagonista fins i tot de
programes televisius. Cada cop hi ha més pares que confessen que han perdut elcontrol sobre els seus fills petits; i a més, se senten desorientats de com fer un delstreballs més durs –diuen–, com és l’educació.
Diumenge al migdia. Un restaurant. Dues
criatures, de tres i sis anys, més o menys,
estan amargant el dinar a dues dotzenes
de persones: criden, llancen menjar,
corren, ploren, donen cops sobre la taula...
De tant en tant, amb un to poc convincent,
els seus pares els criden a l’ordre, però els
infants fan com si sentissin ploure. A la
resta dels comensals també els agradaria
fer com si res, però els xiscles infantils són
tan aguts que els és del tot impossible.
“Un trasto”, “un nervi”, “molt mogut”,
“massa independent”, “vol viure la seva
vida”, “li agrada manar, però no que el
manin”... Els eufemismes que alguns pares
fan servir per a justificar que els seus fills
són uns malcriats són sorprenents. La
criatura xiscla, pega, mossega, llança
objectes, destrossa les joguines, insulta, no
vol anar-se’n a dormir, no menja... En
definitiva, no fa cas de res; però resulta
que, segons les dues persones que el van
portar al món, ho fa perquè “és massa
independent” i, a més, “si li dius no, es
passa tot el dia enfadada”. No és gens fàcil
adonar-se que no eduquem els nostres fills
de la millor manera, però admetre que hi
ha un problema és el primer pas per a
solucionar una situació que pot amargar la
vida de moltes famílies.
Perquè els nens malcriats mai no han estat
simpàtics. La millor prova d’aquest fet la
podem trobar en el programa “Supernany”
un èxit televisiu internacional, que hem
conegut a través de TV3 o de Cuatro. Els
nens que apareixen en aquesta sèrie solen
ser temibles: tenen la família dominada i
han pres, des de ben petits, el timó de la
casa. La culpa, tanmateix, com explica la
“supernany” anglesa Jo Frost, no és seva:
«Ser pare o mare no és gens fàcil en
aquests dies. La societat ha canviat radicalment:
les mares s’han incorporat a la
vida laboral; els pares, a la cura dels fills;
abunden les separacions; la família tradicional
ja no és l’únic model; l’escolarització
es fa cada vegada més aviat... Són canvis,
tant positius com negatius, que tenen la
seva incidència a l’hora d’educar.»
Els progenitors s’obliden d’educarlos,
de marcar-los unes normes i de
donar-los unes obligacions.
Frost va treballar 16 anys de mainadera
abans de convertir-se en una estrella
televisiva. Creu que abans la disciplina era
més important que les emocions, i ara, en
canvi, veiem tot el contrari: els progenitors
estan tan preocupats perquè els seus fills
s’expressin, que tinguin drets i que no es
traumatitzin, que s’obliden d’educar-los, de
marcar-los unes normes i de donar-los
unes obligacions. «I cal trobar l’equilibri.»
Els nens no fan el dinar.
Per aquesta experta, el primer pas és educar
els pares: «Si el teu fill no és qui fa la
compra ni qui prepara els àpats, per què et
queixes que només menja porqueries? Ets
tu qui li ha d’ensenyar a menjar bé.»
Igual es podria dir del nen «que se’n va al
llit tardíssim», «que pega els altres» o «que
no obeeix». Si els pares no li ensenyen a
anar a dormir aviat, a col•laborar, que és
inadmissible pegar i que obeir pot ser
quelcom positiu, com ho aprendrà ell tot
sol?
Els pares d’avui dia estan desorientats,
i aquest desconcert provoca
una inseguretat i una incoherència a
l’hora d’educar.
La psicòloga Rosa Palau, de la Facultat
d’Educació de Blanquerna, coincideix amb
Jo Frost que els pares d’avui dia estan
desorientats. «Abans, el model que hom
seguia eren els propis pares, però avui els
referents s’han esfumat.» Per a aquesta
autora, aquest desconcert provoca una inseguretat
i una incoherència a l’hora d’educar;
la qual cosa resulta molt perjudicial per
als infants, ja que el que més desorienta a
un menut és la desorganització i la manca
de normes. Als nens no els disgusta l’autoritat,
encara que la paraula no estigui de
moda. «Encara més, demanen ordre a
crits», diu Miguel Morales. «I per tant, cal
establir unes normes sense confusió; cal
demanar coses bàsiques –com ara que el
nen doni les gràcies o que sàpiga esperar–
i ser exigents i constants en el compliment
de les pautes.»
Autoritat sota mínims.
Si els adults no establim unes normes,
massa vegades passa que són els infants
els qui les posen. «I, evidentment, no estan
capacitats per a fer-ho», diu Frost. La
Lluïsa, una àvia de tres nens d’entre quatre
i vuits anys, s’ha adonat que és la seva néta
gran qui intenta bregar amb la desorganització
de casa seva. Un casa on es menja
malament i fora d’hores, i a més es va a
dormir tardíssim. «L’autoritat excessiva no
m’agrada, però ara hem passat dels
abusos d’abans a deixar que el nen faci el
que vulgui.» A la Lluïsa li preocupa com
pot influir aquest desordre en la salut dels
seus néts. «Si no mengen ni dormen bé,
com poden rendir adequadament a
l’escola?»
Una de les raons per les quals alguns
pares no s’atreveixen a establir uns límits,
és la por que tenen que, si diuen “no”, els
seus fills potser deixaran d’estimar-los.
Desconeixen que, en tota relació educativa,
el conflicte és quelcom normal, fins i tot
imprescindible. Com a conseqüència, «hi
ha molts nens que abans que necessitin
alguna cosa, ja la tenen. No estan frustrats,
el “no” no existeix per a ells, i són despòtics,
creen dificultats», diu l’educadora
Francina Salavert.
Tant ella com la resta dels educadors entrevistats
per a aquest article coincideixen
a dir que l’educació comença des del primer
dia i s’aconsegueix establint uns límits.
Aquests límits ensenyen quelcom fonamental,
com comportar-se en la vida; a
més ensenyen als nens que el món no
s’inclina davant dels seus desitjos: dir “no”
és una forma d’ajudar-los a enfrontar-se a
la realitat. «Però, si és possible, després
d’un “no” caldria dir un “sí”», remarca Rosa
Palau. «No pots agafar això, però sí allò»,
o «ara no hi podem anar, però tingues
paciència hi anirem més tard...» Palau
recalca un aspecte que a vegades obliden
els pares: educar és una feina, i una feina
dura. «Significa estar molt actius respecte
al fill: tenir ganes i responsabilitat. No es
pot tenir la pretensió que els infants s’eduquin
sols, distraient-los, “entretenint-los”, i
això malauradament està de moda.»
Si els adults no establim unes
normes, massa vegades passa que
són els infants els qui les posen.
Eva Millet.
Magazine. La Vanguardia.
13 ene 2009
COM EDUCAR ELS PARES?
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
2 comentarios:
Caram!!! comencem fortets aquest any 2009, no??
Esta bé la reflexió,....entonaré el mea culpa més sovint...i el més difícil encara,....procuraré rectificar els meus errors!!! Si més no en prendre consciencia...
Cullons Prefereixo treure Llèmenes que és més fàcil!!!!
ELIJU
uffff m'estresso......si realment eu començat fortetes....!!!! amb el que costa sobreviure la temuda "CUESTA DE ENERO" i a sobre haver de reflexionar..!!!!uffff es que m'estressso mooooltttt.....QUIN MES...MARE MEVA!!!!!!!
Si és que ja no em quedaven forces a finals d'any.....no sé si resistiré tanta pressió....!!!!ufff és que m'estresso mooolt...!!!!
QUE NO CUNDA LA CRISIS I ENDAVANT...QUE HO FEM DE P.M.!!!!OI?¿?¿?¿?
ELISENDA
Publicar un comentario